Mensgerichte zorg door mensgericht onderwijs ENG
Even voorstellen!

Wij, het team van Mens Achter de Patiënt, zijn enthousiast, pro-actief en hebben besloten om samen te proberen de zorg van morgen mensgericht(er) te maken. We zijn ervan overtuigd dat dit begint in de opleiding. Door patiënten en medische studenten samen te brengen denken en hopen wij meer wederzijds begrip te creëren en daardoor ook een meer mensgerichte gezondheidszorg.

Please specify image url

Matthijs Bosveld

Matthijs (BSc Geneeskunde) vindt dat je gedurende de geneeskundeopleiding veel leert over de ‘menselijke machine’, terwijl de psyche achter deze machine  onderbelicht blijft. En dit terwijl juist de psyche een wezenlijke rol speelt in het ziekteproces. Met Mens Achter de Patiënt hoopt hij (als is het maar een klein beetje) bij te dragen aan een gezondheidszorg waar mensen zich op hun gemak voelen en alle problemen in samenwerking met de zorgprofessional worden opgelost. Op deze manier probeert hij middels het project te bewerkstelligen dat het leed dat een ziekte met zich meebrengt voor de patiënt en naasten in de toekomst enigszins verzacht wordt.  

Mede-oprichter Stichting Mens Achter de Patiënt
Please specify image url

Sjim Romme

Sjim (BSc Gezondheidswetenschappen en BSc Economics & Business Economics) las in zijn opleiding Gezondheidswetenschappen veel over trends in de zorg zoals een toenemende focus op mensgerichte zorg.  Het bleef echter grotendeels bij lezen. Wat hem opviel is dat gezondheidswetenschappers in opleiding weinig in contact komen met patiënten en dus weinig affiniteit ontwikkelen met deze groep. Dat is vreemd, omdat de hele organisatie van de zorg in het teken zou moeten staan van de doelgroep; de patiënt. 

Als toekomstig zorgmanager maak je beleid voor grote groepen patiënten. Het is dan ook erg belangrijk dat je als zorgmanager weet wat ziekte nu écht betekent voor mensen en hun omgeving. Mens Achter de Patiënt probeert juist dit stukje bewustzijn bij te brengen bij toekomstig zorgprofessionals. 

Mede-oprichter Stichting Mens Achter de Patiënt
Please specify image url

Eva Visbach

Eva Visbach is 20 jaar en houdt van uitgebreid koken inclusief natafelen, sporten (voornamelijk dans) en reist de hele wereld af: Zo heeft ze al Papoea, Sri Lanka, Zuid-Afrika en Vietnam gezien. Sinds twee jaar studeert ze Gezondheidswetenschappen aan Maastricht University. Eva vindt dat empathie in de gezondheidszorg een expliciete(re) plek verdient in haar opleiding. Eva heeft deelgenomen aan de uitvoer van Mens Achter de Patiënt op Zuyd Hogeschool en één van de dingen die haar opvielen was dat de partner en mantelzorger een erg belangrijke rol speelde in het ziekteproces en dat hier te weinig aandacht aan wordt besteed. Daarom dat ze sinds oktober 2017 het team van Mens Achter de Patiënt komt versterken, want ook Eva is enthousiast om samen met studenten en patiënten de zorg mensgerichter te maken!

Please specify image url

Giel Bakx

Giel Bakx versterkt sinds februari het team van Mens Achter de Patiënt. Hij houdt erg van bordspellen, en is actief als staflid binnen de waterscouting Jan van Gent. Momenteel heeft Giel een tussenjaar, hij wil graag naar Nijmegen om daar aan de HAN Opleidingskunde te studeren. Giel is in contact gebracht met MAP door zijn vader. Binnen MAP helpt Giel onder andere mee met het voorbereiden van trainingen, het ontvangen van patiënten en het geven van workshops. 

Please specify image url

Luc Frissen

Luc Frissen versterkt sinds februari het team van Mens Achter de Patiënt. Hij houdt erg van sporten in en op het water, voornamelijk zwemmen en roeien. Momenteel zit Luc in zijn laatste jaar van de opleiding Communicatie & Multimedia Design en zal zijn afstudeerperiode bij MAP afronden. Het doel van zijn afstudeerproject is om meer naamsbekendheid en participatie te creëren voor de patiënten. Verder zal hij zich samen met het team bezig houden om MAP verder te professionaliseren.

Please specify image url

Romy Spee

Romy Spee is sinds februari betrokken bij het team van Mens Achter de Patiënt. Ze zit momenteel in het tweede jaar van Geneeskunde. Na zelf deel te hebben genomen aan een uitvoering van MAP op Zuyd Hogeschool was ze erg enthousiast en is ze al snel als docent actief geworden. Wat haar het meeste is bijgebleven is dat patiënten het als prettig ervaren wanneer een zorgprofessional zich kwetsbaar durft op te stellen door bijvoorbeeld toe te geven dat hij/zij fout zat. Dit zorgt voor een open en eerlijk gesprek. Romy wil later een empathische arts worden die verder kijkt dan de ziekte en luistert naar de behoeften van een patiënt.