Mensgerichte zorg door mensgericht onderwijs ENG

Als zorgprofessional in opleiding word je beïnvloed door allerlei medici. Al deze invloeden vormen je uiteindelijk tot de zorgprofessional die je zult worden. Soms echter, zorgt een ervaring niet alleen voor een stukje vorming, maar zet deze je ook aan tot actie.

Dit gebeurde bij ons tijdens een patiëntencollege van een vrouw met gastroparese. Op het einde van dit college vroeg de lezinggever, à la Collegetour, aan de vrouw wat zij de toekomstige artsen mee zou willen geven. Hierop antwoordde de vrouw als volgt: “Heb méér aandacht voor de patiënt zelf en niet alleen voor de klacht, want empathie in de zorg is af en toe ver te zoeken.” Met dit enigszins onverwachte antwoord probeerde de vrouw een kwartje te doen vallen bij de ruim 250 aanwezige geneeskundestudenten.

“Heb méér aandacht voor de patiënt zelf en niet alleen voor de klacht”

Nog geen dag later belandde het magazine, Arts en Fiets, op onze deurmat. Hierin stond een interview met een oud zorgbestuurder, een 69-jarige man die zijn leven lang heeft gewerkt in de gezondheidszorg. Toen hij zelf gediagnosticeerd werd met schildkliercarcinoom en zelf als patiënt met de gezondheidszorg in aanraking kwam, schrok hij enorm. Hij voelde zich als patiënt zo kwetsbaar dat hij in zijn artikel opperde om studenten te toetsen op hun betrokkenheid en empathisch vermogen.

“Toets studenten maar op hun betrokkenheid en empathisch vermogen”    –  (Arts en Fiets april 2015, p.33)

De noodkreet uit het patiëntencollege, het artikel over de geschrokken oud zorgbestuurder en vervolgens het bestuderen van de nodige literatuur, heeft ons doen beseffen dat er een discrepantie is tussen de behoefte aan empathie van de patiënt en het handelen van de zorgprofessional. Er moet in de opleiding van zorgprofessionals meer accent gelegd worden op de menselijke kant van zorg. Het feit dat ziekte mensen kwetsbaar maakt en zich uit in het sociaal, mentaal en maatschappelijk welbevinden van mensen moet doordringen bij zorgprofessionals. Het is noodzakelijk dat zorgprofessionals meer aandacht besteden aan de ‘Mens Achter de Patiënt’.

Aanleiding

Droom:

Mensgerichte zorg door mensgericht onderwijs.

 

Doelen:

Het doel van Stichting Mens Achter de Patiënt (MAP) is om de toekomstige zorgprofessionals in een interprofessionele setting bewuster maken van de impact van ziekte op iemands sociaal, mentaal en maatschappelijk welbevinden, en de positieve en/of negatieve invloed die men als zorgprofessional daarop kan hebben: Inzicht bieden in de ervaringen van de Mens Achter de Patiënt.

 

Daarnaast biedt MAP patiënten een podium om hun verhalen te delen waardoor ze een stem krijgen in het curriculum van de toekomstig zorgprofessional.

 

Ten slotte probeert de stichting zowel studenten als patiënten deelgenoot te maken van MAP met als doel bij te dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling.